[Total:    Average: /5]

Kozmetikai szalonok üzleti kommunikációja

A kiváló szakértelem, a kitűnő bánásmód a vendégekkel, a szalon csodálatos berendezése és dekorációja sajnos még nem garantálja, hogy megfelelő lesz az üzlet látogatottsága. Pedig a rentábilis működés csak úgy biztosítható, ha sok a vendég, és jó a kabinok kihasználtsága. E cél elérése lehetetlen megfelelő üzleti kommunikáció nélkül.http://www.lnespa.hu/img/upload/lnespa_4facd4428c165.jpg

Egy kozmetikai szalon vezetője nem csupán jól képzett esztétikai szakember, hanem egyszersmind egy sokarcú vállalkozás vezetője is. Feladatai közé tartozik az is, hogy ügyfeleket szerezzen, és hogy a potenciális vendégkörrel megismertesse a szalon szolgáltatásainak kínálatát. Bár a kozmetikus hivatásától többnyire igen messze esik a kommunikációs szakember vagy a sajtófőnök munkája, a kozmetikai szalonok költségvetésébe általában nemigen fér bele, hogy ezeket a feladatokat kommunikációs ügynökségre vagy szakemberre bízzák. Márpedig közép- vagy hosszútávon egyetlen cég sem létezhet kommunikációs terv és stratégia nélkül. Az imázsépítés regresszió vagy konjunktúra idején ugyanazon törvények szerint működik, és minden időben nélkülözhetetlen. A jó kommunikáció a cég fejlődésének kulcsa. Úgy kell tekinteni rá, mint olyan eszközre, amely minden fejlesztéshez szorosan hozzá tartozik. A kommunikáció és a tervszerűség két, egymástól elválaszthatatlan fogalom. Nem helyes stratégia, ha egy vállalkozás csak akkor kezd rövidtávú cselekvési tervet készíteni, amikor szembesül a forgalom visszaesésével. A cég kommunikációját az üzleti tervhez igazítva a vállalkozás általános céljaival összhangban jó előre kell tervezni.

A KOMMUNIKÁCIÓS TERV VÉGREHAJTÁSA

A „kommunikációs terv” kifejezés első hallásra ijesztően szakszerűen hangzik. Pedig nem nagy ördöngösség. Mindössze egy olyan dokumentum elkészítéséről van szó, amely fél évre előre ütemezi és előirányozza a cég kommunikációs stratégiáját. Az elkészült kommunikációs terv sok tekintetben segíti a munkát, mert benne megfogalmazódnak a szalon imázsépítésének legfontosabb céljai, koncepciója, és a kezelési kínálathoz igazított hirdetési terv. Középtávon a kommunikációs terv hozzájárulhat a bevételek növekedéséhez, de ennek pontos ütemét nehéz előre megbecsülni. Annyi azonban biztos, hogy abban a szalonban, ahol jól kidolgozott kommunikációs tervre épül a mindennapi munkavégzés, általában nem esik vissza a forgalom. A kommunikációs terv pontosan meghatározza, hogy a kívánt tartalmú információkat hogyan, milyen módon lehet leghatékonyabban eljuttatni egy, az információk iránt valószínűleg érdeklődő, potenciális ügyfélkörhöz. A stratégia kidolgozása során lényegében a következő kérdésekre adott válaszokat kell előre rögzíteni: Ki közöl mit, kivel, milyen kommunikációs csatornán keresztül, milyen várható eredménnyel, hol és mikor?

A TERVEZÉS JELENTŐSÉGE

A kommunikációs terv akkor jó, ha figyelembe veszi, melyek azok a periódusok, amikor a promóciós kiadások könnyen megtérülnek. A rossz időben szervezett kampány csak kidobott pénz. A kommunikációs terv elkészítésénél nemcsak arra kell figyelni, hogy elegendő számú akciót és rendezvényt ütemezzünk be a következő félévre, hanem arra is, hogy ezekre olyan időpontban kerüljön sor, amikor az ügyfélkör vásárlási kedve megfelelő. A március például a lehető legideálisabb időszak egy, a fogyás, az alakformálás témáját a középpontba állító nyílt nap szervezésére. Májusban, júniusban érdemes akciós áron kínálni a fényvédő termékeket. December elejére lehet időzíteni például egy kedvezményes termékvásárlási akcióval egybekötött sminkbemutatót. A kényeztető wellness és spa kezelések reklámozására pedig a téli időszak a legalkalmasabb, amikor az emberek leginkább vágynak egy forró hammam rituáléra vagy más, testi-lelki kikapcsolódást nyújtó élményre. Kiváló, egész éven át tartó akció lehet például, ha a törzsvendégeknek születésük hónapjában 15%- os kedvezményt nyújt a szalon valamennyi szolgáltatásából és termékéből. Az ilyen személyes, gesztus értékű marketingfogásokkal biztosítható a vendégek hűsége, ragaszkodása a szalonhoz. Jó kommunikációs stratégiájának köszönheti egy üzlet azt is, ha a közelben nyílt konkurens cég kínálatának kipróbálása helyett a vendégek inkább továbbra is oda járnak, ahol annyi figyelmességben volt már részük… Az október vagy a február hónap ideális időpont lehet például egy háromnapos rendezvényre, amelynek keretében a vendégek ingyenesen kipróbálhatják a szalon újonnan vásárolt készülékével végezhető anti-aging kezeléseket. A levásárolható bónokat, az ajándékba adható kit-kezeléseket legjobb novemberre és májusra ütemezni. A kommunikációs terv készítése tehát tulajdonképpen nem más, mint a naptári évben megvalósítandó marketingakciók és az azoktól várt eredmények szisztematikus végiggondolása és rögzítése egy, a végrehajtást megkönnyítő dokumentumban.

Ajánl  Giga-Max - negatív észrevételeket, véleményeket, ár, hivatalos honlapján

KÖZÖS TERVEZÉS

Ha a kommunikációs terv elkészítésében a szalon teljes csapata részt vesz, annak két előnye is van: egyrészt a kozmetikusok így magukénak érzik a tervet, amelynek kialakításában maguk is részt vettek, s ez motiválja őket a végrehajtás során. Másrészt a kozmetikusok vannak közvetlen kapcsolatban a vendégkörrel, ezért ha ők ismerik és fontosnak tartják a szalon kommunikációs tervét, hatékonyan tájékoztatják majd vendégeiket is az éppen aktuális rendezvényekről, akciókról. Minél jobban sikerül bevonni a kozmetikusokat a szalon kommunikációs tervének kidolgozásába, annál valószínűbb, hogy a terv lényegében olyan, hasznos javaslatgyűjtemény szerepét tölti majd be, amely a mindennapi működést valóban jobbá és hatékonyabbá tudja tenni. De a fordítottja is igaz: minél inkább kimaradnak a dolgozók a tervezésből, annál rosszabb lesz részvételük hatásfoka a megvalósításban. A kommunikációs terv jó esetben a szalon olyan, hasznos belső dokumentumává válik, amely értékes információkat tartalmaz az intézmény imázsával, önértékelésével, értékrendjével, történetével és céljaival kapcsolatban. A kommunikációs terv – mint minden terv egyébként – irányokat szab, amelyek mentén sikeres üzleti kommunikációt valósíthat meg a szalon. A kommunikációs terv világos programba foglalja az üzleti célok elérését segítő marketingakciókat és programokat, kijelöli, melyek egy-egy adott időszakban a preferenciát élvező szolgáltatások, stratégiát tartalmaz például a gazdasági válság átvészelésére is.

HASZNOS PÉLDÁK

Milyen kommunikációs eszközök és lehetőségek állnak egy szalon rendelkezésére ahhoz, hogy hírt adjon magáról, és megismertesse magát a potenciális ügyfelekkel? Lássunk néhány példát! Ha egy szalon például új készüléket vásárol, érdemes egy időre kiállítani a gépet a szalon fogadóterében, hogy mindenki lássa az új szerzeményt, és értesülhessen a vele végezhető kezelések előnyeiről. Az új kezelések bevezetése előtt egy kéthetes időszakban mindenképpen célszerű különalkalmakat találni arra, hogy a gépet megismerhessék és ingyenes minikezelések formájában ki is próbálhassák a vendégek. Ha például egy kozmetika tartós szőrtelenítéssel bővíti kezelési kínálatát, és ehhez – tegyük fel – egy lézeres készüléket vásárol, a gép nagyalakú fényképét már a szolgáltatás bevezetése előtti időszakban érdemes kitenni a recepción vagy a fogadóhelyiségben egy jól látható helyre. Így néhány vendég előjegyzésbe veteti majd a kezelését, és a készülék megérkezése után azonnal el lehet kezdeni a munkát. Ha az új gépeknek nem csinálunk megfelelő reklámot, a kezdeti időszakban biztosan nem lesz megfelelő a kihasználtságuk. Már a kommunikációs tervet is úgy kell kidolgozni, hogy érvényesüljön benne a láthatóság elve: a szalon igyekezzen minden újdonságot megmutatni, láthatóvá tenni a vendégek számára. Ha egy szépségszalonnak nem megfelelő a látogatottsága, az sokszor abból a hibából fakad, hogy nem nyújt elegendő információt a vendégeknek arról, ami a kabinokban történik. A plazmaképernyő használata és minden képi információ rendkívül sokat lendíthet egy üzlet forgalmán. Kommunikációs tervet általában 3–6 hónapos periódusra érdemes készíteni. Már a nyár végén gondolkodni kell azon, milyen stratégiával érhetőek el a legjobb eredmények a következő három hónapban. Az október lehet például az arckezelések hónapja. A siker érdekében fontos kidolgozni egy cselekvési tervet a szalonban igénybe vehető arckezelések megismertetésére. Ehhez kiváló eszköz lehet, ha két hétig valamennyi arckezelést ki lehet próbálni minikezelés formájában is. Az igénybe vett kezelések számának növeléséhez kiváló segítséget jelenthet egy kamerával felszerelt bőrdiagnosztikai készülék, amely százszoros nagyításban készít felvételeket a bőrről. Ha a monitoron a vendég látja a dehidratált arcterületek és a mély ráncok lehangoló képét, könnyen belátja, hogy szüksége van a bőrállapotot javító kezelésekre. Ajánlható például egy négy kezelésből álló kaviáros kúra (hetente egy alkalom egy hónapon át). A kaviár az egyik legkiválóbb bőröregedés elleni szer, ezért a négy hét elteltével a vendég bőre valóban megfi atalodik: állaga feszesebb lesz, a ráncok mélysége pedig láthatóan csökken. Ma nehéz bármit is eladni a kipróbálás lehetősége nélkül. A gazdasági helyzet és a termékek, szolgáltatások túlkínálata sem kedvez az értékesítésnek: a fogyasztó azt sem tudja, melyik intézményt, melyik terméket válassza a sok lehetőség közül. A diagnosztikai készülékek, valamint a tesztelés lehetőségét kínáló minikezelések, amelyek során a vendég kipróbálhatja a különböző lézeres és ultrahangos kezelési eljárásokat is, sokat segítenek a meggyőzésében. A november és a december a karácsonyi ünnepekre való felkészülés időszaka. A decemberi forgalom az utóbbi időben inkább közepesnek mondható, és mindenképpen más, mint néhány évvel ezelőtt volt. A karácsony előtti időszakban megnő az érdeklődés az ajándékutalványok iránt. Visszajáró vendégeink ajándékozási kedvét úgy fokozhatjuk, ha őket magukat is érdekeltté tesszük a vásárlásban. Hogyan? Ha a szalon szolgáltatásai között van például hammam, ami kiváló alkalmat kínál a társas együttlétre, akkor használjuk ki a lehetőséget, és dolgozzuk ki a következő akciót: aki novemberben hammam kezelési utalványt vásárol egy decemberi alkalomra, az ingyenesen részt vehet a rituálén az általa megajándékozott személlyel együtt. Egy ilyen ajánlat sok szempontból kedvező a szalon számára is. Az ajándékutalványt vásároló vendég ugyanis, amikor családtagját, barátját elkíséri a hammam kipróbálására, csodákat mesél neki a mézes, fekete szappanos testradírozás élményéről és hatásáról. Ilyenkor tulajdonképpen elvégzi a kozmetikus marketingmunkáját: ő maga csinál kedvet hozzátartozójának a kezeléshez. Jó módszer ez arra, hogy új vendégeket toborozzunk, és biztosítsuk a szalon megfelelő látogatottságát decemberre is, amikor – különösen a jelen gazdasági helyzetben – a vendégek az év végi ünnepekre spórolva általában inkább csak depilációt kérnek, meg legfeljebb néhány sminkterméket vásárolnak. A fogyasztási szokások megváltozása miatt folyamatosan újabb és újabb akciókat kell kínálni a vendégeknek. Decemberben ajánlható például kedvezményes áron egy arc- és testradírozás masszázzsal kiegészítve, plusz egy otthon használható bőrradír, amellyel meghosszabbítható a szalonkezelés eredménye. A január hónapot lényegében a karácsonyra kapott utalványok, bónok beváltása határozza meg, de ekkorra is érdemes valami, a forgalmat élénkítő egyéb akciót is kínálni: például bizonyos szolgáltatásokra és termékekre jelentős árengedményt adni. A lényeg, hogy több hónapra előre vetítve mindig szerepeljen a kommunikációs tervben olyan akció, rendezvény, vonzó ajánlat, amely biztosítja a folyamatos látogatottságot. A kiváló szaktudás ma már sajnos nem elegendő egy szalon fennmaradásához.

Ajánl  Virgin Star - vélemények, ár, hol lehet megvásárolni, összetevők, hogyan működik?

AZ ELSŐ LÉPÉS: A PÉNZÜGYI ELEMZÉS

A kommunikációs terv kidolgozásának első lépése mindig az előző év üzleti kiértékelése kell, hogy legyen. Sokan megfeledkeznek erről, mondván, hogy a helyzetelemzés helyett inkább a megvalósítandó célokra kell fókuszálni. A szalon előző éves üzleti eredményeinek és aktuális helyzetének áttekintése azonban a lehető legjobb kiindulási pont ahhoz, hogy reális célokat tűzzön maga elé egy intézmény. Érdemes kimutatásokat készíteni arról, hogy az előző év egyes hónapjai milyen bevétellel zárultak. Ennek fényében vizsgálható az a kérdés, hogy szükség van-e a kezelési kínálat bővítésére, a termékértékesítés ösztönzésére, kell-e növelni a forgalmat az adott időszakban, s ha igen, milyen szolgáltatások és marketingeszközök lennének erre a legalkalmasabbak. Ha a szolárium az előző év decemberében visszaesést mutatott a korábbi két év átlagához képest, akkor tudható, hogy erre az időszakra feltétlenül valami promóciót kell szervezni (például minden második alkalom ingyenes lehet). A jó kommunikációs tervhez tisztán kell látni az általános tendenciákat és a forgalom szezonális jellemzőit, valamint le kell tudni vonni a megfelelő következtetéseket. A korábbi évek eredményeinek részletes elemzése rámutat arra is, hogy hol, milyen intézkedésekkel lehetne növelni a látogatottságot és a bevételeket. Az üzleti analízisnek feltétlenül ki kell térnie a konkurenciaelemzésre is.

A SZALON IMÁZSA

A kommunikáció meghatározó eleme a szalon imázsa, amelynek – mint valami háttérnek – mindenütt meg kell jelennie. Jó, ha a logó színei visszaköszönnek a kezelési kínálat nyomtatott oldalain is, vagy ha a szalon a marketing céllal kiküldött maileket a kabinokról, a pihenőterekről, a hammamról készült fotókkal illusztrálja. Mitől jó egy szalon imázsa? Attól, ha a vendég számára hívogató harmóniát áraszt, ha a berendezés, a dekoráció, a kezelési kínálat, minden nyomtatott prospektus, a kozmetikusok megjelenése és általában véve a szalon kommunikációjának minden eleme egyetlen összhangba illeszkedik, és egységet alkot.

SZAKÉRTŐI VÉLEMÉNY

A szalon működésének felmérésére fel lehet kérni olyan, külső szakértőt is, aki az intézményben folyó munka sok szempontú elemzésével kvantitatív tanulmányt készít. A vizsgálat figyelembe veszi egy megfelelően kiválasztott ügyfélkör személyes véleményeit, amelyeken keresztül következtetések vonhatók le a szalon működésének bizonyos fő paramétereire vonatkozóan. Ilyen, a szakvéleményt alapvetően befolyásoló vizsgált tényezők: a dinamizmus, a megbízhatóság, a szakmai kompetencia színvonala, a megközelíthetőség, a hatékonyság, az innovatív szellem, a vendégre fordított figyelem, a szakmai etika, a korszerűség, az információk kezelése és az árpolitika. A szakértői vélemény állásfoglalásai azután rámutatnak a működés erős és gyenge pontjaira, s ha a következő időszak kommunikációs tervét már ezeknek az iránymutatásoknak a figyelembe vételével készítjük el, az fellendítheti a vállalkozás sikerét.

About Kelemen Gréta
"Kevesen ismerik az igazi Kelemen Gréta-t, de a legfontosabb két dolog, amit tudni kell, hogy az optimista és precíz, természetesen barátságos, szemlélődő és racionális, de kisebb dózisokban, és gyakran elkényeztetik a nem érzéketlen szokások is.

Ajánl  Libido Drive - vélemények, észrevételek, ár, hogyan működik? erekció
Az optimizmusa azonban, amiért gyakran imádják. A barátok gyakran számítanak róla és romantikus természetükre a szükség idején. Persze senki sem tökéletes, és Bogdánnak számos hibája van. A tisztesség és az instabilitás hajlamos az úton járni, bár inkább személyes szinten, mint mások számára. Szerencsére a pontossága általában ott van, hogy enyhítse a fújásokat."

Recommended Posts

No comment yet, add your voice below!


Add a Comment

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük